Så fik jeg spillet i går og jeg har vel spillet ca 5 timers tid af Dragon Age nu.
Første indtrykket er noget blandet: Video sekvenserne er ret grimme, det ligner noget der er flere år gammelt. Videoen hakker (ikke spillet men videosekvenserne) Det er svært at fange historien. Jeg måtte se start sekvensen 2 gange for at fatte hvad der foregik. Grafiken i spillet er okay acceptabelt, men der er ingen dynamisk lightning så det ser også meget dull/fladt og uægte ud. Det er langt fra udseensmæssigt som fx Oblivion. Kampsystemet har jeg ikke helt forstået endnu. Ligenu er det rent hack n' slash når jeg er i kamp, men mon ikke man finder ud af det på et tidspunkt. Fx har jeg nogle spells til at heale team mates men hvordan jeg vælger hvilke teammates de skal bruges på er indtil videre en gåde og om man kan cue actions er også en gåde indtil videre. Jeg har en meget skarp og ny 42" skærm og alligevel kan jeg næsten ikke læse hvad der står på skærmen, det er småt og gnidret. Spillet starter også kun i 720P selvom der står 1080P bagpå - Kan godt være jeg skal prøve at tvinge det i 1080P i dag for at se om der er forskel for i 720P er det for gnidret - det er et RPG så der er meget der skal læses. Problemet er så om det giver lag som de fleste andre spil gør når de kommer op i for høj opløsning. Lyden er væk. Ja væk. altså i starten. Det tager vel 20-30 minutter at vælge ens person blandt alle de meget spændende valg og indstillinger og udseene (sådan er det i RPG og skal være) der er at vælge imellem og imens er ens højtalere bare tavse. helt tavse. pudsigt de ikke har indsat noget stemningsfyldt musik.
Efter ca 5 timers spil begynder det dog at fange. Historien begynder at forme sig og den er spændende og godt fortalt. Det jeg ligenu er mest imponeret over at at det der foregår i min historie kan umuligt forgå i andres historier men mindre valgne er de samme. Jeg spiller som en mage elf og historien starter så i et tower hvor der kun er mages med en historie linie der er 100% baseret på mages tilværelse i dette univers der også begydner at tegne sig. Meget imponerende hvis alle klasser har deres egen historie.
men alt i alt er man ikke imponeret efter 5 timers spil men alligevel fanget nok til at man vil fortsætte men den historie der foregår. Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/hma.png
Lige omkring queing af actions, så er det ikke muligt. Du kan pause spillet, vælge en action, starte spillet,udføre den action, pause og så videre ..du kan dog når du har pauset sætte en action på hvert enkelt af dine spillere, samt du jo kan spille de andre karakterer du har med i kampene .. da jeg spiller det på PC, fordi jeg foretrækker muse styringen, så ved jeg ikke hvordan spillet ser ud på Ps3. Space for rent!! Only imperial credits accepted!! No droids allowed. Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/SalSolo.png PS3 Trophies
Jeg mener da også, at man kan opsætte nogle IF-THEN-regler for sin gruppe. Altså fx "HVIS mit health når under 25%, SÅ skal jeg trække mig tilbage og heale". I den stil.
Tak for den lange beskrivelse, hma .
BB
****** "Der skal mindst to til at stifte fred, men én alene kan skabe krig." - N. Chamberlain ******
Ja BB det er Tactics du referer til og er meget dejligt hvis du ikke vil pause hele tiden, for at vælge hvad alle i din gruppe skal gøre.
Jeg har det så også kun til PC, for ligesom SalSolo foretrækker jeg også muse styringen.
PSN-ID: Tigon_3rd PS3 320GB (60GB), Zepto Pantheon 42" Full HD LCD TV PS3 Spil: | Assassin's Creed | Assassin's Creed II Black Edition | Batman: Arkham Asylum | Brütal Legend | Dante's Inferno | Darksiders: Wrath of War | Grand Theft Auto IV: Special Edition | Heavenly Sword | Heavy Rain | inFAMOUS: Special Edition | Lego Star Wars: The Complete Saga | LittleBigPlanet | Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots | Mini Ninjas | Mirror's Edge | MotorStorm | Ninja Gaiden Σ: Sigma | Ninja Gaiden Σ: Sigma 2 Collector's Edition | Prince of Persia | The Saboteur | Saints Row 2 | The Simpsons Game | Star Wars: The Force Unleashed | Tom Clancy's H.A.W.X | Tomb Raider: Underworld: Limited Edition | Uncharted: Drake's Fortune | Uncharted 2: Among Thieves Special Edition | PSN Spil: | echoChrome | flOw + Expansion | Flower | Linger in Shadows | PAiN | PixelJunk Monsters Encore | PixelJunk Shooter | Super Stardust HD Solo | Tekken 5: Dark Resurrection Online | Wolf of the Battlefield: Commandos 3 | Blu-Ray Titler: 22
Det der for mig holder et RPG i gang er lysten og stræbenen efter at level op, og det kan enten være fordi de muligheder der åbner sig ved level op er uvisse eller fordi man kender dem og der venter spændende og gode ting. I Dragon Age når man kigger på oversigten over hvad man kan vælge de næste 30 levels eller hvor man nu når til, er det demoraliserede kedeligt. Okay man får da lov at fordele nogle points til ens abilities.
Når man spiller mangler man seriøst muligheden for at sige fra og gøre noget andet. Man tvinges til at gøre mange ting som jeg personligt aldrig ville gøre hvis spillet gav valget.
Så et RPG uden level op lyst overhovedet og uden nogen som helst frihed og tilbage er så et godt fortalt eventyr med en historie som jeg meget gerne ville slippe ud af og gå rogue (altså stikke af fra det hele og gå egne veje).
Til det grafiske kan jeg så også nævne at når man kommer lidt længere frem til større byer går frameraten til et helt uacceptabelt niveau som er det niveau jeg kalder kvalmende fordi jeg får rigtig kvalme af hakkeriet, nærmest søsyge agtigt, når jeg spiller det. Og hver gang jeg skal læse noget skal jeg rejse mig og ikke stå over 2 meter fra skærmen.
Jeg kan vel ikke sige det mere tydeligt vel. Dont buy it. Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/hma.png
Det er korrekt at flere klasser virker lidt uinteressant rent level mæssigt, men som der allerede er nævnt, så får du også adgag til Tactics slots . jo højere level jo flere slots. GRunden til at jeg ikke nævnte dem i forbindelse med det oprindelige spørgsmål, er fordi jeg ikke ser det som en queing af ting man vil have dem til at gøre, men en måde at ændre deres AI til noget der passer til ens spillestil. Så jeg bruger næsten mere tid på at lege med AI end med at level op Space for rent!! Only imperial credits accepted!! No droids allowed. Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/SalSolo.png PS3 Trophies
Spilmæssigt bliver det noget bedre når spillet rigtigt kommer igang efter ca 10-12 timer. Jeg er vel ca 30 timer inde i spillet nu. Derefter får man et kort så man kan gå hen hvor man vil og udføre quests i den rækkefølge man vil og ens party medlemmer bliver som de er så man kan udvikle dem. Så føles det mere som et RPG igen og mere frit. Jeg tror største delen af det jeg ikke kan lide ved spillet skyldes ps3 udgaven. Den dårlige framerate, dårlige grafik, dårlige lyd, elendig styrring og håbløse menuer. Jeg kunne godt forestillemig at pc udgaven var et helt anstændigt RPG, de har bare ikke været så heldige i konverteringen til konsol vil jeg sige. musse-styring kontro sofa-styring kan jo altid diskuteres men her lader det til at pc udgaven er bedst. Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/hma.png
Tak for infoen . Jeg køber det i hvert fald ikke lige med det samme - og måske løses nogle af problemer i PS3-versionen med en patch inden da. ****** "Der skal mindst to til at stifte fred, men én alene kan skabe krig." - N. Chamberlain ******
Det er fascinerende og jeg bliver simpelthen nødt til at følge op på denne tråd.
Jeg er nu 72 timer inde i spillet og det nærmer sig godt nok enden men der mangler stadig en del plus at jeg har en hel del uløste quests jeg kunne tage fat på. Og på nuværende tidspunkt er jeg fuldstændigt fanget af dette spil. Teknisk set er spillet desværre ikke det det burde være eller kunne have været, men historien, samtalerne, dialogerne og specielt de meget sværre kampe er noget af det bedste jeg nogen sinde har prøvet i et RPG. Det er ligesom om spillet er noget tid om at komme igang og indtil da bliver man meget irriteret over de grafiske og tekniske fejl ved spillet som ikke burde være der, men til sidst bliver man bare mere og mere overmandet af spillet. Lige nu er jeg på nippet til at sige at det er min beste spil oplevelse i år.
Men selvom spillet har en del "linært" indhold og det er meget historie orienteret så er det altså ikke et let RPG at gå til. Kampene er seriøst hårde og man skal ikke ved mange level ups misplacere ens points og valg af skills etc før spillet bliver uhyggeligt svært. Normalt efter 50+ timer i et RPG er man blevet så stærk at der aldrig er spænding om kampe men i Dragon age kan man hurtigt gå ind i noget hvor man bliver slagtet på få sekunder uden chance bare ved små fejl. Så er det godt at spillet har en autosave funktion som man kommer til at bruge en hel del.
Anyway det er altså et super fedt spil. Det er givet bedre på pc da det har en del fejl og problemer på ps3, men det er imo stadigvæk det beste rpg til ps3 til dato.
[ Redigeret 20 december 2009 - 18:04:59 ] Billede: http://pfcdn.net/site/trophy_widget/psn/hma.png